Med titeln ”Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik” utgår Sven-Harrys konstmuseum från den banbrytande och tillika skandalomsusade utställningen Sjömanskompositioner på Gummesons konsthall i Stockholm 1918. Det var här som GAN på riktigt presenterade sitt säregna, färgsprakande, intensiva och modernistiska måleri med matrosmotiv för stockholmarna men möttes av kritik. Utställningen på Sven-Harrys konstmuseum fokuserar på åren i Stockholm 1916-1919 som kom att inspirera GAN till vad vi idag betraktar som stordåd och några av hans främsta målningar.

Sjömanskompositioner från 1918 var en av GAN:s viktigaste utställningar där han på bred front gav fullt utlopp för sin fascination för och kärlek till matroserna vilka, i idealiserad form, avbildades i färgsprakande intensiva modernistiska kompositioner. Mot bakgrund av den bigotta tidssituationen i Sverige måste utställningen räknas som en av de djärvaste och mest provokativa modernistutställningarna i svensk konsthistoria. Att utställningen var extra viktig för GAN framgår av hans sex sidor långa programförklaring. Utställningen 1918 skapade stor uppmärksamhet i pressen och GAN kom att bli stockholmspressens enfant terrible.

Sven-Harrys konstmuseum har lyckats sammanföra 10 av 17 verk som har gått att spåra från utställningen på Gummesons. På museet förevisas några verk för första gången, bland annat GAN:s modellskepp, samtidigt som andra verk inte har visats för en allmänhet på flera decennier. GAN:s många matrosmålningar kan ses som ett slags personlig protestkonst som i sin sammansmältning av ett extremt avantgardistiskt bildspråk med ett subkulturellt innehåll av ”förbjudet” slag är ett unikum i den europeiska modernismens konsthistoria.

Utställningens andra del, med undertiteln ”färgens dramatik och stadens dynamik” (titeln är delvis hämtad från GAN:s egna förord i katalogen till ”Sjömanskompositioner” 1918) presenterar GAN:s hyllade stadsskildringar. Under sina knappa tre år i Stockholm utförde GAN ett flertal mästerverk där han i åtskilliga kompositioner uttrycker storstadens hänförande dynamiska väsen vid en tid när elektricitet, spårvagnar, automobiler och annat gjorde sitt intåg i stadsbilden

På museet visas cirka 15 verk med storstadsmotiv där tyngdpunkten är bland annat på Stockholmsvyer i vilka GAN fångar den kraft som omgärdade den dåtida stadsbildens radikala förändring i och med modernismens intåg. GAN:s gryende talang utvecklades explosionsartat under denna tid med inspiration från den nya hemstadens modernitet och dynamik.


I samband med utställningen planeras en rad intressanta visningar och samtal med konstnärer, författare och konstvetare utifrån Gösta Adrian-Nilsson liv och konstnärskap. Programinformation läggs upp efterhand. Till utställningen finns en exklusivt framtagen utställningskatalog om GAN:s liv och konstnärskap samt bilder på alla verk.